Pengakuan jujur

Bismillahirrahmanirrahim..

Manusia yang metafizik no.8 akan ada titik tengah . Ada masa dia berputar di atas ada masa di atas. 

Pengakuan jujur seorang kawan, dia pernah rasa kecewa. 

Dia bangkit semula dengan sebab membaca buku " Membina Hati Bahagia".

Cerita ini masa aku belajar di Gombak dulu. Aku bukan seorang motivator, aku juga tak ambil kos psikologi. Ada ambil subjek "pengenalan to psikologi" . Tapi keputusan tidak boleh dibanggakan.. sebab time tu aku "sakit".

Dipendekkan cerita, dia datang jumpa aku menangis teresak-esak. Aku yang kekonon tengah studi pun terkejut. "Wahai should I do".. haha..

Masa tu dia baru putus cinta..almost 5 years rasanya. Tak pasti end up sebab apa. Rasanya sebab family lelaki tu ada pilihan lain. Sejujurnya aku pun tak ingat. 

Sejujurnya aku memang tak reti nak nasihatkan dia. Bayangkanlah aku memang tak pernah bercinta dengan sesiapa. Jadi pengalaman kena tinggal tu macam takda dalam hidup aku. Kalau "crush" tak sama dengan bercinta. 

Masa aku nasihatkan kawan aku tu, aku suh dia nangis dulu.. keluarkan apa yg dia rasa kecewa tu. Then, aku cadangkan dia baca buku MEMBINA HATI BAHAGIA. 

Perkara yang pernah aku cakap kat dia, 

Kita kena lepaskan apa yg kita rasa sekarang untuk bahagia di masa akan datang. Biarlah sakit tu sekarang. Daripada kau sakit di masa akan datang.

Aku suruh dia solat taubat, solat istikharah , solat hajat. Sebab aku sejujurnya tak tahu nak cakap apa time dia broken tu. Sebab tu je yg aku selalu buat kalau aku ada masalah. Kembali kepada Allah.

Nanti aku share cerita menarik dalam buku tu. Buku itu banyak buat aku bangkit juga. Aku jadi lebih positif. Aku lebih yakin aku tak seorang. Allah bersama dengan aku.

Lepas dia putus cinta, lepas tu ada suggest pada dia buat pahrol Juoi pada dia. Memang nampak dia ALhamdulillah makin better. 

Oh ya.. kisah ini aku ada minta tolong kawan lain bantu aku selesaikan masalah kawan aku.. . Sebab dia pun sedang bercinta dgn pelajar u lain... Cuma aku tak ingat apa cadangan dia kepada kawan aku tu.. memori lost. Tapi I still remember. Dia selalu tulis "have a nice day" :). 

Wassalam. 


Comments

Popular posts from this blog

Izinkan aku bahagia