Izinkan aku bahagia

Nama aku Laili,

Dah hampir 20 tahun aku berkahwin. Alhamdulillah.. aku dikurniakan 4 orang anak 

Pada awal perkahwinan nampak indah sahaja. Aku jenis bersangka baik dengan semua orang. Kalau ada orang sakitkan aku. Aku boleh memaafkan tapi tidak dapat melupakan. 

Dalam hal rumah tangga aku banyak campur tangan keluarga sebelah suami aku. Aku selalu sakit kepala. Pada awalnya , aku memang tak nak cerita yang aku ada terasa dan perasan perkara yang aku rasa tak selesa pada suami. 

Tapi lama-lama kesabaran aku meletup juga. Bila setiap perkara aku cuba selesaikan cara baik. Pasti ada perkara lain yang timbul yang menyakitkan hati aku. 

Mungkin orang cakap. "Sabarlah..sabar.. " makan tahun sabar tapi perkara tak berubah. Contoh, handphone korang di buka tanpa izin walaupun dah ada kata laluan. Orang lain baca dan melihat semua dalam hp tu. Kemudian orang tu sebar aib ko. Ko rasa? Nak sabar lagi ke?

Samalah juga kalau orang terjah rumah ko masa tak da orang kat rumah. Sebarkan pada semua. Mengata macam-macam. Komplen Pinggan mangkuk buruk, semua tak kena dia mata.  Kan aku cakap tiada adab. Orang marah.  

Tapi si laili ni memang kesian. Bila mengadu kat suami. Suami tiada tindakan. Tiada usaha memujuk. Tidak pedulikan emosi si laili ni. Laili ni pula lama-lama tawar hati juga. Sebab hak dia dicerobohi. Perasannya di jadikan mainan. 

Laili sedih aib dia tersebar. Keluarga memandang rendah padanya. Kata-kata perli yang sangat menyakitkan. 

Bagaimanakah lagi Laili harus bersabar. 

Dalam hati Laili... "Kenapa aku , ya Allah" "teruk sangatkah aku ya Allah" "hina sangatkah aku ya Allah"  sampai menangis tersedu...

"Tiada kekuatan selain Allah" 


Bersambung...

Comments

Popular posts from this blog

Pengakuan jujur